Lezen Oké! is in het jaar 2000 ontstaan en heeft als doelstelling het vergroten van de leesmotivatie, (voor)leesplezier en de leesbereidheid van kinderen van 0 tot en met 12 jaar.
Daarnaast past Lezen Oké! leesbevordering in bij het taal/leesonderwijs in voor het basisonderwijs en de VVE. Uitgangspunt hierbij is dat zoveel mogelijk financiële middelen worden besteed aan de kinderen/activiteiten en zo min mogelijk aan de organisatie. Een uitgebreide uiteenzetting kun je hieronder lezen.
Profiel Lezen Oké!
Positionering Lezen Oké!
Jaartal |
Ontwikkeling |
---|---|
2000 | Ontstaan basis van het huidige Lezen Oké! – subsidie o.a. van Rabobank |
2002-2006 | Gesubsidieerd door gemeente – met inspanningsverplichtingen van scholen en bibliotheek – uitbreiding met Kinderdagverblijven en peuterspeelzalen |
2006-2007 | Extra subsidie om door te kunnen starten |
2007-2010 | Cofinanciering scholen en gemeente, inspanningsverplichting bibliotheek |
2010-2013 | Cofinanciering scholen en gemeente |
2014-2017 | Oprichting Stichting Lezen Oké! Cofinanciering scholen en gemeente |
Doelstellingen Lezen Oké!
- Vergroten van leesmotivatie, (voor)leesplezier, leesbereidheid
- Vergroten van kwaliteit en kwantiteit van het lezen door kinderen van 0 t/m 12 jaar
- Inpassen van leesbevordering in het taal/leesonderwijs in PO en VVE
- Stimuleren van de taalontwikkeling
- Bewustmaken van het belang van (voor)lezen voor de ontwikkeling van kinderen
Uitgangspunt Lezen Oké!
Zoveel mogelijk geld naar de kinderen/activiteiten en zo min mogelijk naar overhead (88%-12%)
Organisatie Lezen Oké!
- Projectleiding
- CED-Groep adviseur en Ridderkerkse vertegenwoordiger
- Activiteitencommissie
- Vertegenwoordigers van KDV/PSZ/Basisscholen
- 6 keer per jaar overleg
- Netwerk leescoördinatoren
- 1 – 2 leescoördinatoren per school
- 5 keer per jaar overleg
Deelnemers Lezen Oké!
- 22 VVE-instellingen
- 13 basisscholen (15 locaties)
Lezen Oké! activiteiten
Workshopavond Kinderboekenweek
- Enthousiasmeren en voorbereiden op de KBW
- Verschillende workshops (5 en 8 workshops)
- Bespreking van de bekroonde boeken
Jaartal |
Deelname |
---|---|
2009 | 100 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
2010 | 110 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
2011 | 85 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
2012 | 102 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
2013 | 80 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
2014 | 115 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
2015 | 89 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
2016 | 82 pedagogisch medewerkers en leerkrachten |
Kinderboekenweek voorstellingen
Jaartal |
Aantal toeschouwers |
Aantal voorstellingen |
---|---|---|
2008 | 3200 kinderen | 25 voorstellingen |
2009 | 3125 kinderen | 43 voorstellingen |
2010 | 3500 kinderen | 33 voorstellingen |
2011 | 3400 kinderen | 39 voorstellingen |
2012 | 3400 kinderen | 32 voorstellingen |
2013 | 3400 kinderen | 31 voorstellingen |
2014 | 3300 kinderen | 28 voorstellingen |
2015 | 3400 kinderen | 30 voorstellingen |
2016 | 3400 kinderen | 33 voorstellingen |
Kinderboekenweek auteurs en illustratoren
Voorleesdagen (Voorstellingen voor KDV/PSZ en vanaf 2009 groep 1 en 2)
Jaartal |
Aantal toeschouwers |
Aantal voorstellingen |
---|---|---|
2008 | 1200 kinderen | 8 voorstellingen |
2009 | 1200 kinderen | 18 voorstellingen |
2010 | 1200 kinderen | 18 voorstellingen |
2011 | 1150 kinderen | 17 voorstellingen |
2012 | 1000 kinderen | 16 voorstellingen |
2013 | 1200 kinderen | 18 voorstellingen |
2014 | 1250 kinderen | 19 voorstellingen |
2015 | 1300 kinderen | 21 voorstellingen |
2016 | 900 kinderen | 15 voorstellingen |
2017 | 1300 kinderen | 22 voorstellingen |
Maatschappelijke thema’s
- Boek: Weg – thema: Huiselijk geweld – oktober 2008
- Bereik: 915 kinderen
- Speciale workshop voor leerkrachten groep 7/8
- Boek: Cool – thema: Alcoholpreventie – mei 2009
- Bereik: 422 kinderen van de groepen 8
- Bereik: 65 ouders en professionals
- Ieder kind van groep 8 het boek COOL
- Boek: Mijn allerliefste vijand – thema: anorexia – oktober 2009
- Bereik: 845 kinderen
- Speciale workshop voor leerkrachten groep 7/8
- Boek: Het achterhuis-Anna Frank en andere kinderboeken rond de 2e WO – thema: Oorlog – leven als kind in oorlogstijd– april 2013
- Bereik: 550 kinderen
- Voorstelling ‘Oorlogsgeheimen’ naar het boek Oorlogsgeheimen van Jacques Vriens – thema: Oorlog – leven als kind in oorlogstijd – april 2014
- Bereik: 720 kinderen
- Voorstelling: De lange schaduw van Sobibor door Theater In Feite – april 2015
- Bereik: 430 kinderen
- Voorstelling ‘Afblijven’ naar het boek van Carry Slee – mei 2016
- Bereik: 400 kinderen
Auteursbezoeken
Jaartal |
Deelname |
---|---|
2009-2010 | Harmen van Straaten, Manon Sikkel, Theater Terra, Lieneke Dijkzeul & Simone van de Vlugt, Sanne te Loo |
2010-2011 | Piet van de Waal, Harmen van Straaten, Renske Werner, Dini’s Poppenrijk |
2011-2012 | Marlies Slegers, Victoria Farkas, Jacques Vriens |
2012-2013 | Anne Frank boekpromotie titels 2e WO, Harald Timmer |
2013-2014 | Dave Kastelein, Geronimo-tournee |
2014-2015 | Vivian den Hollander, De Spekkie en Sproet Speur Show |
Materialen
VVE-instellingen
- 2009-2010 themakist Sint/Kerst
- 2010-2011 seizoenstas
- Boeken en materialen bij de Kinderboekenweek
- Boeken en materialen bij de Voorleesdagen
- 2014 Goed gevulde ‘doos’ bij Boekstartkast
(4 intermediairs en 4 prentenboeken in een mooie ‘kikker’doos)
Basisscholen
- Boeken en materialen bij de Kinderboekenweek
- Boeken en materialen bij de Voorleesdagen
- Boeken en materialen via het netwerk leescoördinatoren
Workshops
2009-2010:
- Workshopavond pedagogisch medewerkers en leerkrachten onderbouw
Spelstimulering vanuit boek, beweging en dans (70 deelnemers) - Dubbel interview Lieneke Dijkzeul & Simone van de Vlugt (120 deelnemers)
2010-2011:
- Workshopmiddag verhalenkasteel leerkrachten middenbouw (35 deelnemers)
2012-2013:
- Workshopavond ‘Lezen met kinderen van 2 tot 7 jaar’ in samenwerking met CJG
Doelgroep: ouders, verzorgers/pedagogisch medewerkers / leerkrachten
2013-2014:
- Conferentie LIST – lezen als totaalaanpak: ontwikkelingen en manieren van aanbod op scholen onder de loep
Doelgroep: Directies, IB’ers, leescoördinatoren (55 deelnemers)
Netwerk leescoördinatoren
- Vanaf 2002 tot heden
- Jaarijks 5 bijeenkomsten
- Maximaal 2 leescoördinatoren per school in het netwerk
- Hoge opkomst, hoger dan 90% per netwerkbijeenkomst
- Rond 25 leescoördinatoren aanwezig per netwerkbijeenkomst
- Onderwerpen:
- Afstemming
- Uitwisseling
- Rol leescoördinator
- Boekpromotie
- Kennisdeling
- Kennis uitbreiding
Uitleen school/thuis: Boekenpret
- Vanaf 2002
- Kisten voor VVE-instellingen: 35 kisten voor peuters, 10 kisten voor baby’s
- Kisten voor groep 1 en 2: 35 dubbele kisten voor kleuters
- 6 perioden per jaar
- 2 chauffeurs
- Deelname van alle VVE-instellingen en basisscholen
- Digitale uitleen
Toekomst:
- Uitbreiden kistenbestand
- Verder automatiseren van uitleen
Uitleen school/thuis: Leestrolley Tas
- Vanaf 2014
- 4 thema-tassen
- Pilot september-december 2014
Uitleen school: DigiTas
- Vanaf 2013
- Boxen met in iedere box 4 e-readers gevuld met kinderboeken
- 2 boxen beschikbaar
- Uitleen via het netwerk leescoördinatoren
Magazine: Groeten uit…
- Magazine voor Ridderkerkse ouders en hun kinderen van 3 t/m 8 jaar
- Inhoud: verhalen, voorbeelden en tips over hoe gezinnen thuis op een leuke manier bezig kunnen zijn met taal en tellen.
- Helder taalgebruik
- Beperkte hoeveelheid tekst
- Met picto’s aangegeven per artikel of dit voor ouders is of om samen met hun kind(eren) te doen
- Week van de opvoeding en Kinderboekenweek
- 2013
- Samenwerking met CJG, Gemeente, Sport en Welzijn en bibliotheek.
- 1000 stuks, verspreiding via de scholen
- 2014
- Samenwerking met Sport en Welzijn, CJG, Gemeente.
- 1200 stuks, verspreiding via de scholen en PSZ
Overzicht van activiteiten
- Kinderboekenweek workshopavond/voorstellingen
- Voorstellingen Voorleesdagen
- Auteursbezoeken, schooloverstijgend georganiseerd
- Uitbreiding van het boekenbestand van de scholen, VVE-inst.
- Netwerkbijeenkomsten voor de leescoördinatoren
- Kamishibai-activiteiten
- Boekenpret VVE-instellingen en basisschool groep 1 en 2
- Workshops voor diverse groepen
- Schoolspecifieke plannen, inbedding in het onderwijsaanbod
- Deelname Voorleeswedstrijd en Kinderjury stimuleren
- Actualiseren Lezen Oké!-site
- Koppeling lezen – maatschappelijke thema’s
- Leesbevordering en digitale media
- Jaarlijks magazine ‘Groeten uit…